sâmbătă, 29 mai 2010

A szépség- belső monológ

Rég nem írtam anyanyelvemen, arra gondoltam, fogalmazok egy rövidke szöveget, amely csupán belső monológként érthető. Űlök a laptop előtt és azon filozófálok hogy talán nem ártana kimenni egy sétára, a gépem háta mögül zavaróan süt be a csillogó napsugár, csalogat, hív, nem bírom a szobában.

Mégsem megyek még ki, csupán azért nem, mert meg akarom veletek osztani azt a gondolatot, amely két napja fészkel bennem: MI A SZÉPSÉG?

Ki mondhatja meg, hogy mi a szépség? Mi szép és mi nem? Kinek van joga elhatárolni a szépet a csúftól? Azért zavar ez a kérdés, mert a minap egy beszélgetésen vettem részt, amely a kultúra fogalmát vitatta. A neveléstől, környezettől, értékrendemtől függ, hogy mit értek szépnek... Csodálatos! Ezek szerint a mócnak a Román Alföldön szépnek tűnik az agyagház, a rendezetlen udvar.... Az igénytelen embernek szépnek tűnik a zsíros haj, a büdös láb, az izzadt ing, te jó Ég! Nem húzom tovább, mert elkeseredek. Hol élek én? Milyen egyszerű lenne, ha mindenki egy dolgot látna szépnek.. Mi lenne, ha mindenki azt mondaná: a pontosság, a tisztaság, a történelmi kincsünk, a magatartásunk, a kultúránk szép!!! Én azt hiszem, minden megoldódna! Nem beszélnénk sok olyan problémáról, ami ma zavar, befolyásol minket.

Ezen jó elgondolkodni, elnézést, hogy ilyen villámszerűen elraboltam két percet a szombatotokból, kellemes napot!

2 comentarii:

Anonim spunea...

"Milyen egyszeru lenne, ha mindenki egy dolgot latna szepnek"? Ha mindenki egy dolgot latna szepnek, akkor hova tunne az erdekesseg?Az ember nem lehetne buszke a baratnojerre, hogy szep, mert a masik baratnoje is ugyanolyan szep...Nem bokolhatnal lanyoknak, mert ugyanolyan szep az egesz. Van akinek a sima bor tunik szepnek, van akinek a fekete szemek, van akinek egy godrocske az arcon tunik szepnek. Ha mindenki egy dolgot latna szepnek egy kaosz lenne, nem egyszeruseg...a szepseg semmit nem er, ha nincs kisugarzasa az embernek..talan hulyesegeket irok. Tudom, hogy nem *szep*, hogy ellent mondok neked, de ez csak az en velemenyem :) a maga modjan mindneki szep :) persze a budos zokni, izzadt ing, es az ilyenek kizarva :D

Elod Pal-Pal spunea...

Ez így igaz, nem tudom észrevetted-e, az egész monológ irónikus. Szerintem sem lenne jó, ha mindenkinek ugyanaz tetszene, én csak annyit akartam kimutatni, hogy a Világ így működik. Azért sokszínű, mert mindenki mást lát szépnek.